kata untuk korang

Thursday, May 31, 2012

Bila Gawai ? Apa itu Gawai ?

sebelum kita start bercakap pasal gawai layan ni dulu 

Ish2. meremang bulu roma Am dengar dia nyanyi . Awat korang tak rasa camtu ke? Maybe korang bukan sarawakian or sabahan. :D 

Persoalan nye sekarang adakah Gawai jatuh pada hari yang sama setiap tahun ? Tak seperti hari raya yang berbeza2 hari. 

Jawapan nya adalah
Pesta Gawai pada kebiasaannya disambut pada akhir bulan May atau awal bulan Jun setiap tahun. Jadi ? Tak sama hari lah ni? Macam mana hari gawai ditentukan ?
Perayaan Gawai disambut oleh masyarakat Iban dan Bidayuh di Sarawak untuk meraikan tamatnya musim menuai padi. Jadi hari gawai ini ditentukan apabila musim menuai padi tamat lah kan? :D 

gawai1

Pada hari raya kita makan ketupat lemang satey tp xde persembahan makanan kepada dewa :D.

 Tapi berlainan pula dengan pesta Gawai . Pada hari pesta Gawai, pelbagai jenis makanan dan air tuak(arak beras) akan dipersembahkan kepada Dewa Padi dan Kekayaan.
Satu puisi khas untuk pesta Gawai akan dibacakan oleh salah seorang daripada mereka sebelum merenjiskan darah ayam jantan ke atas bahan persembahan. 

Bahan persembahan yang basah dengan darah ayam jantan itu dianggan sebagai pembuka rasmi pesta gawai.




Setelah upacara persembahan selesai, perayaan Gawai secara tradisi dimulakan. Seluruh masyarakat berkumpul sekitar 'ranyai' atau pokok istiadat yang dibawa masuk kedalam dan diletakkan di serambi umum di rumah panjang. Perayaan berpusat sekitar ranyai dengan makanan dan minuman tuak. 

Perayaan Gawai merupakan masa untuk semua orang bersuka-ria sambil menjamu hidangan bersama air tuak. 

Salah satu acara paling menarik pada perayaan Gawai adalah Ngajat Lesong. Penari akan menunjukkan kekuatan dengan mengangkat lesung menumbuk padi dengan menggunakan giginya.

Ketika perayaan Gawai, perhiasan tradisional Orang Ulu yang diperbuat daripada manik-manik yang diwarisi turun temurun dan tidak ternilai harganya, akan dipakai untuk dipamirkan. 

Anak dara orang Iban juga akan mengenakan perhiasan perak yang menonjolkan lagi kecantikan paras rupa mereka.
Pesta Gawai dianggap berakhir apabila ranyai atau pokok istiadat dibuang.


7 comments:

ayut said...

oooooooo...gitu upe ye..ingt mmg ttp 31 Mei.En Am ni ada darah kesabahan kesarawakan kah?

Nur-Azam Shahdan said...

nuan aneng kak ngirup aek tuak :P

wantie said...

dulu masa sekolah ada la belajar sket sket ttg pesta gawai ni.

cuma teruja nak tengok anak dara dorang menari. cantik & unik.

TanpaNamaDer said...

nice info

Adi_Putra772 said...

Info yang menarik....sharing is caring kan.....

Apa pendapat korang...Usaha or nasib mereka memang baik

http://dihujungpen.blogspot.com/2012/05/malaysia-menang-ke-atas-pakistan.html

Mr.She said...

bha..selamat menyambut hari gawai :D

Nazayiena said...

Dolok pernah juak pegi rumah kwn yg ada sambut gawai tuk...

letak email disini